zaterdag 3 november 2012

Nieuw berichtje uit Bali

Hallo iedereen,
Hier ben ik dan eindelijk nog eens met een berichtje vanuit Bali, Fabienne het is niet jouw schuld zenne dat ik geen tijd heb, we steken het maar op de IPad hahaha.

Alle dagen zijn hier goed gevuld zodat we s' avonds zeggen is die dag nu weeral om en wat hebben we gedaan... niets, wel kennen Fabienne en ik al veel van de IPad, ieder vind al wel eens wat nieuwigheden die we dan met elkaar delen.
Elke vrijdag ga ik zoals het een echte student hoort naar de Indonesische les, nu vrijdag waren we maar met ons drie maar wel gezellig dus we doen dat maar verder.
Ook een pakje vanuit Belgiƫ gekregen van onze Rudy en Veerle, met allerlei lekkers in, speculoos en pralines, mannekes dat heeft gesmaakt, dus ik zei tegen Robert 6 maanden hier en 6 maanden genieten van onze Belgische lekkernijen.
Maandag wilde we voor 2 dagen op vakantie gaan, het is uiteindelijk maar 1 dag geworden maar dat horen jullie zo wel waarom dat was, Fabienne en ik hebben samen de trip gepland en Robert die moet zijn twee vrouwen maar volgen, hij zei trek jullie plan, waarschijnlijk heeft hij er nadien wel spijt van gehad hahaha.
We hadden met Zai afgesproken om 8 uur te vertrekken, eerst de bakkerij in Bedugul, dan naar de markt daar, en zo verder naar de rijstvelden in Jatiluwih en Taman Ayun in Mengwi, we hebben deze plaatsen al wel bezocht in '98 dus het werd tijd om nog eens er naartoe te gaan.
Nadien zouden we lang de andere rijstvelden rijden van Tegalallang en Tirta Empul bezoeken deze beide hebben we niet gedaan, die staan voor nu maandag op het programma.
Onze eerste stop was bij "bakkerij Bedugul", daar hebben we een lekkere warme chocolade melk gedronken, de nodige koekjes meegenomen, Fabienne en Zai hebben een apple pie gegeten, wij zijn braaf geweest en gepast.
Zai zei ga je te voet naar de markt, zijn vraag was nog niet helemaal gesteld en ik zei al nee zenne, dus we stappen in de auto en oeps daar was de markt al, was echt de moeite niet, dat had ik nog wel kunnen doen, dus heb me verontschuldigd bij Zai, tidak apa-apa ( maakt niets uit )
We hebben weer de nodige saffraan en vanillestokjes gekocht om thuis ( Belgiƫ ) weer rijstpap te maken, ook langs geweest bij de verkoper van de grote t-shirts en singlets, niets meer in Robert zijn maat wel van Bintang maar ja reclame voor bier maakt hij niet, hij zou het nog gratis gekregen hebben ook.
Dan op weg naar Jatiluwih, deze naam komt van 2 Balinese woorden, Jati en Luwih, Jati betekent echt en Luwih mooi of uitstekend. Deze naam wordt gegeven aan de uitgestrekte rijstvelden in terrassen bouw op de helling van de berg Batukaru.
Op de achtergrond van Jatiluwih rijst terrassen is de berg Batukaru, de tweede hoogste berg in Bali na Mount Agung of 2671 meter boven de zeespiegel.
Deze rijst terrassen staan op de Werelderfgoedlijst van Unesco, de werknemers waren bezig om de plaat te maken aan een monument.
Het was er prachtig met vergezichten van rijstvelden, de nodige en zelfs meer foto's daar genomen, met Ipad en camera zoals jullie op de foto's kunnen zien, ook enkele gekke foto's zijn er gemaakt.
Het was volle maan dus overal zag je prachtige offergavens, Zai kent me al en zei moet ik stoppen, Robert zei dat hebben we toch al veel gezien, Fabienne en ik nee we willen dat zien, dus de brave man stopte en wij de nodige foto's gemaakt.
Vervolgens reden we naar Taman Ayun, deze twee plaatsen stonden al enkele jaren op mijn lijstje, ook dit staat op de Unesco erfgoedlijst.
Pura Taman Ayun is een tempel bij Mengwi ten westen van Ubud en betekend " tuin tempel in het water "
De tempel is gewijd aan de voorouders van de vorsten die tot 1892 over Mengwi heersten. Pura Taman Ayun is uit 1634 en is gelegen in een watertuin met aan drie zijden een gracht met lotusbloemen. Te bereiken via de hoofdpoort (Kori agung) met een beeld van Sai. Er zijn diverse meru-torens die de bergen voorstellen, de plaats van de goden. De hoogste meru (rechtachteraan) heeft elf verdiepingen en stelt de berg Gunung Batukau voor.
De tempel werd gebouwd door Raya I Gusti Agung Anom, een van de oprichters van de Mengwi koninkrijk in 1634, vakkundig gerenoveerd in 1937.
Het kunstmatige meer rond de tempel symboliseert de zee en de tempel staat symbool voor de berg Mandara Giri.
Na de Besakih tempel is dit de grootste tempel van Bali. Deze tempel met park, gracht en lotusvijver was de hoofdtempel van het voormalige Mengwi koninkrijk, deze tempel van Taman Ayun is een van de zes koninklijke tempels van Bali
Oorspronkelijk was de tempel in 1634 ingezegend met de naam Taman Ahyun. Het woord "Ahyun" is afkomstig van het "Hyun", wat betekent dat de tempel is gesticht in een tuin omring door water. Het complex is inderdaad omringd door een gracht, welke is verbonden met een vijver. Op het tempelplein staan talloze meru-torens. Dit zijn gebouwen met boven elkaar geplaatste dakjes. Zij stellen de bergen voor, de plaats waar de goden verblijven.
In totaal zijn in het tempelcomplex 50 schrijnen en paviljoenen.
Het is gebouwd op een hoge plateau dat wordt omgeven door vijvers.
Dit geeft het effect van verre, dat de tempel drijvend is op het water.
Het tempelcomplex bestaat uit drie gebieden die stijgen in levels.
In het begin bevind zich een grote hal die wordt gebruikt voor religieuze ceremonies ook voor het organiseren van van dansen en hanengevechten, daar is Robert blijven zitten, lekker koel in de schaduw en wij zijn helemaal rondgelopen.
In de binnenste hof, zijn er negenentwintig gebouwen die fungeren als plaatsen voor de goden en godinnen.
Er zijn meerdere overdekte structuren, sommigen van hen met elf daken genaamd " meru ".
Het centrale gedeelte wordt omgeven door een kleine vijver, waardoor het hele complex staat symbool voor de grote Mandhara Berg.
Fabienne en ik zijn helemaal rondgewandeld, het was er erg rustig een enkele toerist was er te zien, we hebben genoten van ons uitstapje, nu zagen we dat het nog maar 14.00 uur was, we wilde in Ubud overnachten maar we bedachten beter terug naar huis rijden ( Lovina, ) en op een andere keer de andere plaatsen bezoeken. Ik had voor mijn doen heel wat afgewandeld, ook naar boven gegaan, die treden waren echt smal, voor Robert zou het niet lukken denk ik, maar wat mooie zichten had je van daar.
Even met Zai besproken en alles was ok, we zijn dan nog gaan eten in een warung ( moslim ) want Zai is moslim dus het werd lekkere soto ayam, ( kippensoep ), we waren rond 18.00 uur terug in het hotel, je had hun gezichten moeten zien, oei is er iets gebeurd , nee hoor we wilden liever hier slapen dan in Ubud.
Nu moeten de volgende plaatsen nog bezocht worden, dus in overleg met Fabienne doen we dit nu maandag, het wordt weer een ladies day want Robert gaat niet mee, dus heeft hij ook een top dag zonder zijn vrouwen.
Zai verwittigd dat hij alleen met vrouwen op stap moet, hij had er geen problemen mee, als we teveel kletsen zet hij de radio wel wat harder zei hij hahaha.
Zo zijn jullie weer even op de hoogte van ons hier in Bali.
Tot volgende week
Gr Rita & Robert

1. dat klinkt allemaal weer vrolijk en gezellig, ik geloof dat die zus van jou ook van gezelligheid en lachen houd.
    Die tempel in het water zijn wij 2x geweest en allebei de keren zijn we door en door nat geregend, maar het is wel mooi.
    Is Zai de chauffeur van melamun?? of kende jullie die van het centrum.
    Jullie gedragen je toch wel he maandag, HEEL VEEL PLEZIER VERDER

2. Hi Marian & Henk,
    Ja we zijn zowat het zelfde dus daarom klikt het zo goed tussen ons beide !!!
    Wij hebben het in juni '98 gedaan en nu dus terug, van Jatiluwih weet ik alles nog goed maar van Taman Ayun zo ik als we thuis zijn de foto's eens vergelijken, daar weet ik niet meer zoveel van.
    Zai rijdt ook al eens voor de mensen van de villa van Wendy & Tom, zo kennen we hem en zijn vrouwtje is onze naaister nu.
    Of we ons gedragen morgen dat hoor je nadien weer wel, jullie vel plezier met inpakken want de datum komt dichterbij.